Izobraževanje
torek, 17. marec 2015

Blog: Predlog ZVIS, ne hvala

Draga sošolka, sošolec, študenti, bodoči študenti, starši, …

Da, dogaja se, da nekdo podaja predloge za novi zakon, za nekaj, kar je zelo pomembno, kar veliko stvari spremeni oziroma oteži sam študij in življenje študentu in tudi staršem. Nekdo, ki ne razume, kako je danes težko biti študent in kako je biti težko starš študentu. Veliko študentov ob samem študiju mora tudi delati, da lahko preživi v študentskem okolju. Veliko več je tudi študentov, ki delajo ob študiju, da lahko doma plačajo položnice. In takih je resnično preveč. Veliko študentov ima po več služb in hkrati uspejo biti tudi uspešni pri samem študiju. Takšni študentje so že tako ali tako zelo obremenjeni. Vendar, nekomu ta preobremenjenost nič ne pomeni, oziroma ne ve kako je biti preobremenjen.

Trenutno je aktualen ZVIS (Zakon o visokem šolstvu). V torek, 3.3.2015 je potekal prvi sestanek visokošolskih deležnikov na temo izhodišč novega Zakona o visokem šolstvu. Vsi deležniki smo se strinjali, da je potreben novi ZVIS, vendar s predstavljenimi izhodišči nikakor nismo mogli biti zadovoljni. Predstavljena izhodišča namreč niso pot do zakona, ki bi si ga želeli in kateri bi nam omogočal stabilno delovanje visokošolskih institucij in študij študentov. Na sestanku je predstavnik Študentskega sveta Univerze na Primorskem, kot tudi predstavniki ostalih Študentskih svetov Univerz in prav tako kot tudi celotna Študentska organizacija Slovenije, predlogu izhodišč nasprotovala iz več razlogov in sicer zaradi samega načina priprave in tudi same vsebine izhodišč. Za študente je najbolj sporno uvajanje vavčerskega sistema študija (študent bi v primeru neuspešnega dokončanja študija, moral vračati denar). Tak način ni sprejemljiv ravno zaradi tega, ker bi se znalo v prihodnosti zgoditi, da se manj premožni potencialni študenti ne bi upali vpisati na želeno fakulteto iz strahu, da kasneje ne bi uspeli dokončati in bi morali vračati denar, katerega že tako ali tako premalo imajo in ob študiju morajo, kot sem že omenil, delati. Naslednji problem je poseganje v avtonomijo visokošolskih institucij in študentsko organiziranje na Univerzah. S posegom v avtonomnost visokošolskih institucij bi imeli podrejanje Univerz oblasti in trgu, kar si seveda ne želimo, ker je tudi tega v tem trenutku že preveč, pa tudi zaradi tega, ker bi imeli tako rekoč študentje premalo vpliva na samo delovanje Univerze. Predlagana izhodišča MIZŠ ne nakazujejo na ustrezno reševanje problematike financiranja visokega šolstva. Financiranje je zelo pomembna zadeva, saj je od tega odvisna sama kakovost študija. Kljub že tako velikem pomanjkanju sredstev, izhodišča predlagajo ustanavljanje novih institucij – politehnik, ki bi pomenile podvojeno izvajanje programov, katerih imamo že sedaj preveč. Izhodišča predlagajo tudi poseg v neodvisnost nacionalne agencije, kjer predlagajo preoblikovanje sistema zagotavljanja kakovosti.

V nekaj dneh po sestanku se je zgodilo nekaj nepričakovanega. Premier Cerar je prejel in  sprejel odstop Stanke Setnikar Cankar, ministrice za izobraževanje, znanost in šport. Setnikar Cankarjeva se je znašla na seznamu največjih zaslužkarjev z naslova avtorskih in podjemnih pogodb. In seveda, na podlagi vsega tega lahko zaključimo, da nas ni mogla razumeti, kaj nam vse te spremembe pomenijo in lahko samo upamo, da se bo na stolček usedel nekdo, ki bo bolj razumen in sočuten.

Samir Cerić,
sekretar za izobraževanje in študentsko svetovanje